Goede voornemens

Goede voornemens en hoe deze volhouden!

De nieuwe start van het jaar en we zijn weer volop gemotiveerd met onze goede voornemens voor het nieuw jaar. We gaan onze dromen laten uitkomen, we gaan gezonder leven en alles ziet er rooskleurig uit. Dit wordt het beste jaar ooit.

2 weken later en er schiet niet meer veel over van onze goede voornemens. Hoe komt dit toch?

Dat leg ik je graag uit.

Goede voornemens zijn doelen die wij ons zelf opleggen om onze gewoontes in de positieve richting te veranderen.

En hier zit al de catch, doelen stellen? Gewoontes veranderen? Positief blijven?

Laten we beginnen bij het begin.

We willen ons gedrag veranderen zoals bv. niet meer roken of gezonder gaan leven.

Valkuil 1: Te vage voornemens

Niet meer roken, wat wil je daar mee zeggen? Hoe ga je dit uitvoeren? Wat is je plan van aanpak? Wanneer ga je starten? Waarom wil je dit?

Hetzelfde met gezonder leven. Wat is voor jouw gezond leven? Hoe ga jij gezonder leven? Wanneer ga je gezonder leven? Waarom wil je dit?

Doordat onze voornemens te vaag zijn en dus helemaal niet concreet is dat de eerste misstap in onze goede voornemens. Als we niet concreet zijn gaan we er ook niets meedoen en hebben we minder de neiging om deze vol te houden.

Probeer eens het volgende als goede voornemens te stellen:

  • Elke dag van de week zal ik na 5 uur s’avonds niet meer roken of
  • Elke vrijdag ga ik een dag niet roken of
  • Telkens ik zin heb in een sigaret ga ik eerst een muntje nemen, zodat ik minder trek heb in een sigaret.
  • Ik ga elke ochtend een glas water drinken of
  • Ik ga eerst mijn bord met de helft groene groentes leggen alvorens ik aardappelen en vlees op schep.
  • Ik ga elke maandag om 19.00 een half uurtje wandelen.

Door de acties concreet te maken, ben je meer geneigd om deze uit te voeren.

Als extra hulpmiddel kan je je agenda gebruiken voor dagelijkse herinneringen aan je goede voornemens.

Valkuil 2 : Teveel ineens

Dit wordt binnenkort verder aangevuld, maar wil je alvast meer weten. Schrijf je dan in voor de gratis webinar “Goede voornemens en deze volhouden” donderdag 11 februari 2021 om 20.00.

Valkuil 3: Maak het jezelf gemakkelijk of juist niet

Valkuil 4 : We leven in een klik – resultaat maatschappij

Valkuil 5: Je vergeet jezelf te belonen

Valkuil 6 : Geen metingen

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.