Bricolee in pyjama

Organiseer jezelf in slaap

Wil jij beter slapen? Heb jij moeite om goed in slaap te geraken? Zit je veel te woelen alvorens in slaap te geraken? Ben je in de avond nooit niet moe, maar kan je er in de ochtend niet uit?

Wist je dat je door kleine aanpassingen in je avond- en ochtendroutine je slaap kan verbeteren. Bij jij klaar om je slaap te organiseren? Klaar om beter te slapen?

Dit topic wordt ook uitgebreid besproken in de BricoleeTV van Februari.

SLAAPKAMER

Zorg ervoor dat je je slaapkamer uitnodigend maakt om te gaan slapen. Bekijk alvast volgende stappen.

Temperatuur van de slaapkamer

De temperatuur om het beste te slapen is +- 18 graden Celcius. Dit betekent gewoon niet te warm en niet te koud, daarvoor heb je dekens.  Probeer hier ook voor te zorgen in de winter en in de zomer. Ik moet toegeven, dat wij in de zomer nog werk hebben om het frisser te krijgen boven. Maar stap voor stap hé.

Een goede matras

Wanneer was de laatste tijd, dat je je matras hebt nagekeken? Is je matras wel in orde? Is het tijd voor vervanging. Misschien heb je wel nood aan een harde matras i.p.v. een zachte matras.

Rustgevend interieur

Zorg voor een uitnodigende slaapkamer, geen felle kleuren en geen licht en geluid als je gaat slapen. Zorg ervoor dat er geen afleidingen zijn je slaapkamer. Geen geluid van een tikkende wekker, geen felroze muur, geen licht door de ruiten, geen rommel voor je.

BEGIN IN DE OCHTEND

Jezelf in slaap organiseren begint al in de ochtend

Relaxt wakker worden

Een WEKKER met een verschrikkelijk geluid is een hatelijke manier om wakker te worden. Er bestaan tegenwoordig phone -apps die zorgen voor licht op je GSM en een rustig muziekje om op te staan. Of sommige die een som vragen om het geluid af te zetten – of dat je met licht wakker wordt. Ik wordt wakker met mijn smartwatch – deze trilt gewoon aan je arm en dus geen irriterend geluid. Ideaal.

UITNODIGEND BED

Mijn bed is steeds opgemaakt als ik ga slapen. Dit doe ik in de ochtend. Ik laat alles eerst verluchten voor 10 minuten met mijn lakens open. Ondertussen maak ik mezelf klaar. En daarna doe ik mijn ramen terug dicht alvorens naar het werk te vertrekken en leg ik de lakens terug op het bed. Als je in frisse, verse lakens kunt gaan slapen, slaap ik eens zo goed. Ik weet niet of hier een studie voor bestaat, maar dit gevoel heb ik.

Was je lakens dan ook op en regelmatige basis, probeer hier een routine in te vinden.

IN DE AVOND

THEE

Voor 8 uur drink ik een relaxte thee (Yago Bedtime tea), die zorgt dat mijn lichaam het warm heeft op de koude wintermaanden. Ik probeer niet te laat meer iets te drinken en al zeker niets meer met cafeïne anders kan ik niet goed slapen of moet ik s’nachts opstaan om naar het toilet te gaan.

OPRUIMEN

Rond 8 uur, ruim ik nog een kwartiertje à half uurtje op zoals bv. De was insteken – De post wegleggen – Facturen betalen – afwasmachine inladen – Vuil wegdoen – basistaken – dit helpt om s’morgens op te staan in een opgeruimd huis.

VOORBEREIDEN voor de dag nadien

Kleren

Wat ik ook doe is mijn kleren klaarleggen voor de dag nadien (mijn dochter doet haar zelf, ze is oud genoeg) Maar anders kan je dit ook doen voor je kinderen.

Agenda

Agenda bekijken voor de volgende dag en al een kleine overview van de komende week. Zodat ik weet wat mij morgen te wachten staat en heb ik meer rust in mijn hoofd.

ONTSPAN en ME-TIME

Tussen 8 en half 10 werk ik nog voor Bricolee, omdat dit ontspannend is voor mij, maar kijk gerust TV, Youtube filmpjes , knutselen, … om je te ontspannen en een me-time moment.  In bad gaan, gaan wandelen, …Dit is ook meestal de moment dat je kinderen gaan slapen . Zorg er gewoon voor dat je rustiger wordt naarmate je gaat slapen. Ze zeggen dat schermtijd vlak voor je gaat slapen niet goed is voor je slaaproutine en ik geloof dat er een zekere waarheid inzit, maar ik kan nog steeds genieten van mijn NETFLIX shows in de avond.

BIJNA SLAAPTIJD

SUCCESBOEKJE en BRAINSTORM Boekje

In onze vorige aflevering had ik al gesproken over mijn succesboekje en brainstormboekje, maar als ik mijn pyjama heb aangedaan, dan schrijf ik nog de laatste dingen die in mijn hoofd malen, dit gaat meestal over dingen van Bricolee of dingen die ik nog moet doen. Eens het geschreven staat in mijn boekje, kan ik ook goed slapen, want kan ik niets vergeten.

Ook schrijf ik  mijn 3 kleine successen van die dag op – Ik vind het een geweldige methode. Ik ben altijd heel goed in mijzelf naar beneden halen en zeer veeleisend te zijn voor mijzelf. Dit is zeker een valkuil voor mij en volgens mij voor veel mama’s. Maar deze kleine en eenvoudige tip, is al een grote sprong voorwaards om jezelf beter te voelen. Zie ook Bricolee TV van Januari.

KUSSEN SPRAY

Dit doe ik niet altijd, maar het helpt zeker is om een zelfgemaakte spray van etherische olieën die ervoor zorgen dat je rustiger wordt op je kussen sprayen – Niet teveel sprayen, maar een beetje.

Ik gebruik moment de lavendelspray. Dat is water met een paar druppeltjes etherische olie van lavendel in een flacon gedaan.

ADEMHALING

Mijn ademhaling is iets waar ik zeker op moet letten. Ik adem soms veel te oppervlakkig en daardoor geraak ik sneller gestressd of andersom. Nu, het is al heel hard verbeterd, dankzij de oefeningen die ik doe.

Dus voor ik ga slapen, doe ik mijn ademhalingsoefening met mijn smartwatch, maar je kan dit ook zeker doen zonder smartwatch. Ik probeer zoveel tellen in te ademen en zoveel tellen uit te ademenen en dit een paar keer. Dit helpt om je klaar te maken voor je slaap. Lig maar in je bed en probeer maar.

Er zijn mensen die yoga en andere meditatie oefeningen doen voor hetzelfde effect. Probeer wat jij denkt het beste is.

Door je ademhaling te controleren, wordt je rustig.

Een andere oefening dat ik probeer is om mij  vragen te stellen, en het is moeilijker dan je denkt. Ik doe dit niet alleen s’avonds , maar ook op andere momenten op de dag, bv. Tijdens mijn rit naar het werk, tijdens mijn middagwandeling, tijdens mijn rit van het werk, …

Noem  5 dingen die je ziet.

Noem 4 dingen die je hoort

Noem 3 dingen die je voelt

Noem  2 dingen die je ruikt

Noem 1 ding dat je proeft

LEZEN

En dan als laatste lees ik nog een half uurtje mijn boek in bed, omdat ik heel graag lees. En het geeft mij ook openbarende inzichten over het leven en ander zaken die mij interesseren. Dus niet op mijn GSM.

Deze stappen helpen mij om beter in slaap te geraken. Hopelijk helpen deze ook voor jou.

En een extra wintertip van mij: Een warmwaterkruik als je last hebt van kou voeten.

Comments

  1. prperspectives.tumblr.com

    Beide therapieën vullen elkaar, zowel qua stijl als qua inhoud, goed aan. In de loop der jaren zijn ze steeds meer met elkaar verweven geraakt. Daarom spreken we tegenwoordig van cognitieve gedragstherapie.

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.